عرض و آبرو در اسلام همانند خون و مال از ارزش برخوردار است و باید از آن صیانت شود. درآموزههای فقهی-اصولی اسلام، برای حفظ آبروی انسان در هنگام تزاحم،أولی حقظ آبرو نسبت به هرچیز دیگر است. با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به این نکات دست یافته میشود که؛ از نظر فقها، انسان برای حفظ آبرو وحیثیت خود باید از مال و منالش بگذرد و این نشانه اصالت و بزرگواری انسان است. بهترین مال و دارایی انسان آن است که در راه حفظ آبرو و حیثیت خود به کار ببرد. قاعده اهم و مهم از اساسیترین و معروفترین قواعد فقه اسلامی است و باتوجه به مدارک و منابع چهارگانه فقه میتوان به آن استنادکرد. ، فقهاى اسلام از دیرباز درباره قـاعـده لاضرر بـحـث کـردهانـد. حفظ و صیانت از آبرو و عرض به معنای حفظ همه آن چیزی است که انسانیت انسانی را میسازد؛ زیرا جان زمانی میارزد که اصول انسانی آن حفظ شود. درمورد تزاحم؛ اصولیون اعتقاد دارند عقل به انجام تکلیف مهمتر (اهم)؛ و در صورت تساوی، به تخییرحکم میکند.
پور عبدالله, کبری, مصطفی پور, فاطمه. (1399). بررسی فقهی تفسیری اولویت اعراض مسلمین در موارد تزاحم. دو فصلنامه علمی مطالعات میان رشته ای تفسیر, 2(سال دوم،شماره 2،بهار و تابستان1399), 39-60.
MLA
کبری پور عبدالله; فاطمه مصطفی پور. "بررسی فقهی تفسیری اولویت اعراض مسلمین در موارد تزاحم". دو فصلنامه علمی مطالعات میان رشته ای تفسیر, 2, سال دوم،شماره 2،بهار و تابستان1399, 1399, 39-60.
HARVARD
پور عبدالله, کبری, مصطفی پور, فاطمه. (1399). 'بررسی فقهی تفسیری اولویت اعراض مسلمین در موارد تزاحم', دو فصلنامه علمی مطالعات میان رشته ای تفسیر, 2(سال دوم،شماره 2،بهار و تابستان1399), pp. 39-60.
VANCOUVER
پور عبدالله, کبری, مصطفی پور, فاطمه. بررسی فقهی تفسیری اولویت اعراض مسلمین در موارد تزاحم. دو فصلنامه علمی مطالعات میان رشته ای تفسیر, 1399; 2(سال دوم،شماره 2،بهار و تابستان1399): 39-60.