مطالعه تطبیقی مفهوم «نفس» و «روح» در «تفاسیر فریقین»، نشان از پراکندگى آرای مفسران دارد؛ به صورتی که از یکسو به «نفس» قداست بخشیدهاند و از آن بهعنوان «روح» یادکردهاند و از سوی دیگر «روح» را تا حد یک موجود مادی تنزل دادهاند. با بهره جستن از روش توصیفی و تحلیلی، معنای حقیقی این دو واژه، در علم لغت و در منظر مفسران فریقین، نشان میدهد: معنا نمودن نفس به روح صحیح نیست؛ «مفسران اهل تسنن» در معنای روح و نفس، خلط معنا نمودهاند و برخی از ایشان روح را، به موجودی مادی منتصب نمودهاند؛ برخلاف ایشان «مفسران شیعی»، با توجه به آیات مربوط به خلقت انسان، غیرمادی بودنِ روح را، اثبات میکنند؛ نفس، یک حقیقت است که اگر در تحت تعلیم و تربیت واقع نشود، در همان حدّ نفسِ نباتى و حیوانى باقى مىماند اما اگر در مسیر هدایت و رشد واقع شود، وسعت وجودى پیدا مىکند و دارای شئون مختلفی میگردد ولی هیچگاه به معنای روح نیست.
اسفندیاری, فاطمه, محمدی آشنانی, علی. (1398). بررسی تطبیقی تمایز «نفس» و «روح» در تفاسیر فریقین. دو فصلنامه علمی مطالعات میان رشته ای تفسیر, 1(سال اول،شماره 1،پاییز و زمستان1398), 90-115.
MLA
فاطمه اسفندیاری; علی محمدی آشنانی. "بررسی تطبیقی تمایز «نفس» و «روح» در تفاسیر فریقین". دو فصلنامه علمی مطالعات میان رشته ای تفسیر, 1, سال اول،شماره 1،پاییز و زمستان1398, 1398, 90-115.
HARVARD
اسفندیاری, فاطمه, محمدی آشنانی, علی. (1398). 'بررسی تطبیقی تمایز «نفس» و «روح» در تفاسیر فریقین', دو فصلنامه علمی مطالعات میان رشته ای تفسیر, 1(سال اول،شماره 1،پاییز و زمستان1398), pp. 90-115.
VANCOUVER
اسفندیاری, فاطمه, محمدی آشنانی, علی. بررسی تطبیقی تمایز «نفس» و «روح» در تفاسیر فریقین. دو فصلنامه علمی مطالعات میان رشته ای تفسیر, 1398; 1(سال اول،شماره 1،پاییز و زمستان1398): 90-115.