عِرض در اسلام همانند خون و مال از ارزش ویژه برخوردار بوده و صیانت از آن لازم است. در آموزههای فقهی- اصولی اسلام، برای حفظ آبروی انسان در هنگام تزاحم، أولی حفظ آبرو نسبت به هرچیز دیگر است. با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به این نکات دست یافته میشود؛ که از نظر فقها، انسان برای حفظ آبرو وحیثیت خود باید از مال و منالش بگذرد و این نشانه اصالت و بزرگواری انسان است. بهترین مال و دارایی انسان آن است که در راه حفظ آبرو و حیثیت خود به کار ببرد. قاعده اهم و مهم از اساسیترین و معروف ترین قواعد فقه اسلامی است و باتوجه به مدارک و منابع چهارگانه فقه میتوان به آن استناد کرد. فقهاى اسلام از دیرباز درباره قـاعـده لاضرر بـحـث کـردهانـد. حفظ و صیانت از آبرو و عرض به معنای حفظ همه آن چیزی است که انسانیت انسانی را میسازد؛ زیرا جان زمانی میارزد که اصول انسانی آن حفظ شود. درباره تزاحم؛ اصولیون اعتقاد دارند عقل به انجام تکلیف مهمتر (اهم)؛ و در صورت تساوی، به تخییر حکم میکند.
پور عبدالله, کبری. (1401). بررسی فقهی تفسیری اولویت اعراض مسلمین در موارد تزاحم. دو فصلنامه علمی مطالعات میان رشته ای تفسیر, 4(سال چهارم،شماره 7،پاییز و زمستان 1401), 43-66.
MLA
کبری پور عبدالله. "بررسی فقهی تفسیری اولویت اعراض مسلمین در موارد تزاحم". دو فصلنامه علمی مطالعات میان رشته ای تفسیر, 4, سال چهارم،شماره 7،پاییز و زمستان 1401, 1401, 43-66.
HARVARD
پور عبدالله, کبری. (1401). 'بررسی فقهی تفسیری اولویت اعراض مسلمین در موارد تزاحم', دو فصلنامه علمی مطالعات میان رشته ای تفسیر, 4(سال چهارم،شماره 7،پاییز و زمستان 1401), pp. 43-66.
VANCOUVER
پور عبدالله, کبری. بررسی فقهی تفسیری اولویت اعراض مسلمین در موارد تزاحم. دو فصلنامه علمی مطالعات میان رشته ای تفسیر, 1401; 4(سال چهارم،شماره 7،پاییز و زمستان 1401): 43-66.